Monday, April 23, 2007

Oves SK, coolare än schack!

Ibland går det att spara in tid som går att använda till att vara produktiv och nytänkande. Ett exempel är att inte träna schack för hårt och slumra för länge på bussen vilket kan sluta med långa och ovälkomna kvällspromenader samt inkomstbortfall.

Idag, efter en lagom träning, givetvis iförd tradionsenligt svensk "röd kostym", sparades tid in som kommer att användas till ett inlägg i debatten om marknadsföring utav schack.

Idag vill många vara coola. Att bli kändis står högt på många unga människors listor, de vill påverka och göra skillnad. Ett sätt att bli känd är som bekant att blogga. Är kändisskap och "coolhet" något som förknippas med schack? Jag säger:
-Nej!

För att exemplifiera:
En enkel sökning på "schack är coolt" i sökmotorn Google levererar endast fyra träffar. Men, ger dessa träffar bilden av att schack är coolt eller är det möjligen så att somliga gör allt för att dyka upp som sökresultat? Däremot ger en enkel sökning på "Oves SK" i sökmotorn Google hela tjugotvå (22!) träffar.

Oves SK är coolt. Oves SK är coolare än schack. Min misstanke är att så länge Oves SK är coolare än schack får schacket finna sig i att utövas i taskiga källarlokaler med dålig ljudisolering (visserligen med stundtals komiska konsekvenser), att ha svårt att locka till sig ungdomar och att klubbar till slut tvingas lägga ner.

Just för tillfället sörjer inte Oves SK utan sträcker på sig lite extra. Vi är trots allt i samma fina sällskap som exempelvis Linda Rosing och Pär Nuder, nämligen coolare än schack.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej Oves SK!

Ni är helt klart coola. :-) Även jag googlade på er och hittade då denna trevliga blogg. Jag har en fråga till er.

Jag bor på Djingis Khan i Lund och vi håller på och förbereder för vår stora vårfest, Bananfesten, som ska gå av stapeln helgen 1-3 juni. Det ska bli massor av olika arrangemang. Bl.a. ska vi ha ett speltält, där vi tänkte ordna en schack- och en pokerturnering. Jag är ansvarig för speltältet i år.

När vi hade Bananfesten för två år sen så var det några killar från Oves SK som snällt nog var och hjälpte oss att ordna schacket och att ta med sig bräden, pjäser och klockor. Det var mycket uppskattat. Det jag undrar är om ni skulle kunna hjälpa oss på samma sätt i år. Det är på lördan 12-18 (träningsspel, ev. kvalturnering) och på söndan 12-15 (finalturnering) som vi skulle behöva hjälp.

Ring mig gärna på 046-121684 eller 0704-365236. Eller svara här i bloggen med något nummer jag kan ringa.

Bästa hälsningar
Fredrik

PS. Jag var med och spelade i schackturneringen på förra Bananfesten och efter den så var jag nere och spelade på gamla O'Ves nån kväll, så några av er känner kanske igen mig. ds

11:36 AM  
Blogger ove said...

Jag själv, Ove, jobbar ju jävligt hårt den helgen men om det var poppis vet jag dels vilka som hjälpte er förra gången och dels kan jag tänka mig att ta semester och sitta vid ett bräde och ha lite kul. Jag har en ganska aggressiv och publikfriande spelstil

5:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ja, det var väldigt poppis förra gången så det låter toppen om ni vill vara med i år igen. Vi bjuder er gärna på öl och mat som ett litet tack. Vad vi skulle behöva är en 4-6 bräden, pjäsuppsättningar och klockor. Tror du ni skulle kunna ta med det?

Sen tänkte jag att vi kunde börja med fritt spelande på lördagen 12-15 och så får folk anmäla sig till turneringen som vi, beroende på intresset (din aggressiva och publikfriande spelstil lär helt klart öka detta!), antingen drar igång genom kvalspel på lördageftermiddagen eller spelas i dess helhet på söndan 12-15.

Needless to say så är ni hjärtligt välkomna att va med på allt det andra som händer på bananfesten också. Ett preliminärt program kommer nästa vecka på http://www.djingis.se

3:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej igen! Nu är programmet för Bananfesten 1-3 juni klart: http://www.djingis.se/kultur_fritid/bananfest/2007/pdf/program.pdf För schacket ser det ut så här: lördag 12-15: övningsspel och anmälan till turneringen. lördag 16-18: kvalspel. söndag 12-15: finalspel. Har någon/några av er lust att komma och hjälpa oss med några (4 räcker) uppsättningar bräden, pjäser och klockor och tävlingsledning? Vi bjuder gärna på mat och öl som ett litet tack.

8:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hela länken fick inte plats. Så här ska den se ut:

http://www.djingis.se/kultur_fritid/bananfest
/2007/pdf/program.pdf

8:35 AM  

Post a Comment

<< Home